آموزش ارزهای مجازی به زبان ساده

با من به زبان ساده بیاموز

آموزش ارزهای مجازی به زبان ساده

با من به زبان ساده بیاموز

  • ۰
  • ۰

 

ترا یک پلت فرم پرداخت بلاک چین منبع باز برای یک استیبل کوین الگوریتمی است که |عبارت اند از ارزهای رمزپایه ای هستند که به طور خودکار قیمت ارزها یا سایر دارایی ها را دنبال می کنند. بلاک چین Terra به کاربران این امکان را می دهد که فوراً استیبل کوین های ترا را خرج کنند، پس انداز، معامله، یا مبادله کنند. Terraform Labs که بر پروژه ارزهای دیجیتال Terra نظارت دارد، از محبوبیت روز فزونی بهره مند است.  در این مقاله قصد داریم تا به معرفی پروژه ترا و توکن های آن بپردازیم. 

ترا (Terra) چیست؟ 

ترا یک سیستم پرداخت است که بر اساس یک شبکه بلاک چین ساخته شده است. این پروژه توسط آزمایشگاه های Terraform مستقر در کره جنوبی، که در سال 2018 توسط دو کوون و دانیل شین تأسیس شد، توسعه یافته است. 

پروتکل ترا استیبل کوین‌هایی را ایجاد می‌کند که برای ردیابی مداوم قیمت یک ارز فیات (یک ارز تحت حمایت دولت مانند دلار یا یورو) طراحی شده‌اند یا به عبارتی کوین های استیبل و ثابت هستند. این رمزارز از دو توکن ارز دیجیتال Terra و Luna تشکیل شده است.

در وایت پیپر ترا که در آوریل 2019 منتشر شده است و  Do Kwon را به عنوان یکی از چهار نویسنده مشترک آن فهرست می کند terra را رمز ارزی معرفی می شود که دارای این سه ویژگی است: 

  1. ثبات قیمت داشتن و رشد محور بودن

  2.  بر اساس این دیدگاه که یک ارز دیجیتال با ثبات قیمت، بهترین ویژگی های ارزهای فیات و بیت کوین (BTC) را ترکیب می کند، ترا این ویژگی ها را  دارد. 

  3. یک ارز دیجیتال جدید موفق است که باید استفاده و پذیرش توسط افراد را به حداکثر برساند تا به عنوان یک وسیله مبادله مفید باشد.

 

 این سند خاطرنشان می کند که افراد تقاضای یک پروتکل پول غیرمتمرکز و با ثبات قیمت در اقتصادهای فیات و بلاک چین را دارند و چنین پروتکلی می تواند بهترین مورد استفاده برای ارزهای دیجیتال باشد. در جهت تبدیل شدن به یک ارائه‌دهنده خدمات پرداخت استیبل‌کوین و تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) تجارت الکترونیک،  ترا یک اکوسیستم رو به رشد در فضای رمزنگاری با 114 پروژه در سراسر DeFi، Web 3.0 و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارد. این پروژه ها عبارتند از:

 

  • پروتکل Anchor : یک پلت فرم بازده ثابت با بازده وام و دسترسی بدون اصطکاک

  •  Chai: یک برنامه پرداخت با بیش از 2 میلیون کاربر در کره جنوبی 

  • LoTerra: یک پلت فرم لاتاری غیرمتمرکز که بر روی بلاک چین Terra ساخته شده است

  •  Mirror Protocol: امکان ایجاد دارایی های قابل تعویض یا "مصنوعی" را فراهم می کند که قیمت دارایی های واقعی را ردیابی می کند. 

  • Talis Protocol: پلتفرمی که هنرمندان می توانند آثار خود را بفروشند و خدمات ارائه دهند پروتکل 

  • Vega: پلتفرمی برای استخراج و تجارت مشتقات

ترا و لونا 

از آنجایی که ارزش اولیه استیبل کوین ها از ثبات قیمت ناشی می شود، از لحاظ نظری با دور زدن نوسانات معمول ارزهای دیجیتال، پروتکل ترا تلاش می کند تا قیمت استیبل کوین ترا را با اطمینان از اینکه عرضه و تقاضا آن برای همیشه با به کارگیری آربیتراژ  متعادل است، ثابت نگه دارد. لونا وزنه متغیر برای استیبل کوین Terra است و نوسانات آن را جذب می کند.

 

ترا استیبل کوین هایی هستند که قیمت ارزهای فیات را دنبال می کنند و به نام آنها نامگذاری شده اند.  به عنوان مثال، استیبل کوین پایه Terra قیمت حق برداشت ویژه صندوق بین‌المللی پول را دنبال می‌کند و TerraSDR یا SDT نام دارد. سایر ارزهای استیبل کوین Terra عبارتند از TerraUSD که دلار آمریکا را ردیابی می کند و TerraKRW که  ارزش وون کره جنوبی را دنبال می کند. کاربران Terra جدید را با سوزاندن توکن Luna می سازند.

 

لونا که برای حاکمیت و استخراج (ماینینگ) استفاده می‌شود، توکن سهام پروتکل Terra است که نوسانات قیمت کوین‌های پایدار Terra را جذب می‌کند. کاربران Luna را برای ماینرهای بلاک چین Terra استیک می کنند، که تراکنش‌های روی بلاک چین را ثبت و تایید می‌کنند و از کارمزد تراکنش‌ها به عنوان غرامت پاداش دریافت می‌کنند. با افزایش استفاده از Terra، ارزش Luna نیز افزایش می یابد. 

همچنین در پی فروپاشی TerraUSD  در می 2022، جامعه این ارز به ایجاد یک بلاک چین جدید رای داد. پس از راه اندازی "Terra 2"، توکن اصلی شبکه جدید LUNA نام گرفت، در حالی که توکن بلاک چین قدیمی به لونا کلاسیک (LUNC) تغییر نام داد و در حال حاضر شبکه بلاک چین و توکن قدیمی آن بی استفاده مانده اند و برنامه ای برای تغییر و توسعه آنها مشخص نشده است. بنابراین آینده لونا کلاسیک در حاله از ابهامات باقی مانده و باید منتظر ماند تا مدیرعاملان پروژه ترا برا این توکن تصمیم گیری کنند. 

آیا سرمایه گذاری روی لونا و توکن UST ریسکی است؟ 

استیبل کوین‌ها بررسی‌های زیادی را در مورد اینکه آیا صادرکنندگان وثیقه کافی برای پشتوانه قیمت دارند و چه دارایی‌هایی ارزش کوین ها را تضمین می‌کنند، انجام داده‌اند. استیبل کوین‌های الگوریتمی از نظر طراحی هیچ وثیقه‌ای ندارند – وثیقه، نشانه حاکمیتی آن است که می‌تواند برای تثبیت قیمت ضرب یا سوزانده شود. اگر طرح شکسته شده باشد، ارزش گوین می تواند بدون بک استاپ (حمایت نهایی) کاهش یابد.

 

شایان ذکر است که استیبل کوین‌ها، همراه با امور مالی غیرمتمرکز، هنوز عمدتاً در سرتاسر جهان کنترل نشده‌اند. اینکه چگونه دولت‌ها تصمیم می‌گیرند این بخش از بازار کریپتو را تنظیم کنند و چه قوانینی که صادرکنندگان باید از آن پیروی کنند، برای ارزش آتی پول سرمایه‌گذاری‌شده افراد در LUNA یا UST نیز خطرآفرین است. به عنوان مثال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، مدیر عامل ترا Do Kwon را در رابطه با پروتکل Mirror به دلیل ارائه مشتقات سهام مانند اپل (AAPL) یا تسلا (TSLA) احضار کرد.

جمع بندی 

سرنوشت کوین های  Luna و UST مستقیماً به چگونگی موفقیت استیبل کوین‌های Terra مرتبط است که حتی در شرایط نوسان آمیز بازار می‌توانند قیمت خود را حفظ کنند. در طی رکود بازارهای کریپتو که در پایان سال 2021 آغاز شد حتی با وجود نوسانات ارز های دیجیتال گسترده تر در بازار، UST/luna عملکرد خوبی داشتند و در محدوده 0.998 دلار و 1.006 دلار باقی ماندند. پروژه ترا برنامه های متعددی برای آینده در نظر گرفته است و ه نظر می رسد نه تنها قصد واگذار کردن جایگاه مناسب خود در بازار را ندارد، بلکه به دست آورد های بزرگتری در بازار ارز های دیجیتال نیز چشم دوخته است.

  • ۰۱/۰۴/۲۲
  • رها افخمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی